Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

20 грудня Верховна Рада України зобов’язала церкви Московського патріархату вказувати свою належність до Росії. 6 січня Православна церква України отримала Томос про автокефалію — країна стала церковно незалежною від РФ. Парафіяни церков Московського патріархату сприйняли такі нововведення неоднозначно. «Секція» побувала в одному з храмів і дізналася, що думають пересічні віряни.

Частинка Росії у Львові

Тримай 10 гривень і купи свічку. Якщо вистачить, то візьми дві, — каже жінка маленькому синові. Той радісно біжить до споруди, яка стоїть біля церкви.

У неділю на службі у церкві Георгія Побідоносця традиційно багато людей. У приміщенні храму не проштовхнутися і вірян стає тільки більше. Хтось канонічно хреститься, дехто з відвертою нудьгою розглядає розпис стелі, маленькі діти плачем перекривають голос священика. На перший погляд, церква нічим не відрізняється від інших у Львові. Хіба священик під час служби згадує Московського партріарха Кирила.

Будувати цю церкву на вулиці Короленка почали у 1897, а освятили вже через 4 роки. До Першої світової війни у церковній громаді переважали москвофіли, а служби Божі постійно відвідував російський консул з сім’єю.

Ситуація змінилася після війни. Тоді серед вірян переважали українці зі Сходу та Волині.

З 1945 року по 1990 вона стала підпорядковуватися Російській православній церкві, а під час розколу Української православної церкви у 1992 році храм був єдиним у Львові, який залишився в юрисдикції Московського патріархату. Тепер це кафедральний собор Львівської єпархії УПЦ МП.

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

Розкольничицтво

Сьогодні у проповіді священика мова йде про жагу влади і те, як вона заважає людям увірувати та відкрити свою душу Богові.

На подвір’ї сиві чоловік і жінка обговорюють події останнього часу. Коли розмова стихає, вони прислуховуються до слів отця і хрестяться. Діалог ведуть російською.

Сталін — великий руський чоловік! Те, як він правив, це одне, і як про це говорять — теж, але те, що він був великим — факт. Цього не відняти, — запевняє чоловік.

Жінка ж, киваючи, погоджується з ним.

А зараз що? Є хтось такий великий? Що довкола діється? — продовжує він. — Хіба «Правий сектор» — мужики! Звісно, вектор їх дій під питанням, але ж мужики! Шмарклі не розводять, знають, що роблять. А кому подобається, кому ні, то інша справа.

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

На цій ноті його знайома відверто втрачає інтерес до розмови і більш уважно вслухається у промову, яка хрипло лунає з колонок під дахом церкви. Щоправда чоловіка це не зупиняє і він звертається до найбільш актуального.

Зараз розігрується жахливий водевіль! Куди це годиться? Навіщо вони з цим Томосом носяться? Порошенко собі рейтинг хоче зробити, але ж якою ціною… Розкольничицтвом займається, — з сумом констатує вірянин.

До цього витка розмови готова підключитися і сивоволоса знайома. На її думку, «Порошенко порсається у бруді і розносить його всією країною». Жінка впевнена, що президент не повинен був втручатися у церковні питання, тим більше «такий президент».

А він тільки і прагне, що на другий термін залишитися. Спаси нас, Боже, — просить вона, хреститься і схиляє голову.

Під новим крилом

Церква Георгія належить до Львівської єпархії УПЦ МП, у складі якої знаходяться понад 70 парафій. Першою на Львівщині до новоствореної Православної церкви України приєдналася парафія апостолів Петра і Павла міста Жовкви. На офіційному сайті єпархії зазначено, що вона «перейшла в розкол».

Питання переходу інших парафій до ПЦУ у єпархії наразі не коментують. Кажуть, що «поки Томос офіційно не почне діяти і не будуть узгоджені всі юридичні питання» говорити про це зарано.

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

Коментарі ж надають представники канцелярії, адже Львівська єпархія лишилася без речника. Ним був отець Маркіян Каюмов, який раніше і очолював прес-службу, і був настоятелем храму у Жовкві. Після переходу до Православної церкви України церква Московського патріархату звинуватила його у порушенні священної присяги і заборонила проводити священнослужіння.

Порошенко, світ і Томос

Наступної неділі, на Різдво, проштовхнутися у будівлі церкви ще складніше. З тих же хриплих колонок лунають привітання зі святом та молитви. Помітно, що немало людей побачилися лише у церкві за довгий час: питання про справи, здоров’я та плани у новому році сипляться від кожного другого.

На подвір’ї журналістка одного з центральних каналів розпитує людей про їх ставлення до Томоса. Хоча, скоріше, намагається це зробити, адже більшість відмовляються від коментарів. Зізнаються: питання їх хвилює, але говорити про це аби з ким не збираються.

Відвагу виявляє хіба пані Марія, якій на вигляд вже за 60. Жінка рясно цитує Біблію та переплітає слова звідти зі своєю оцінкою теперішніх подій.

Чого Порошенко лізе у таку тему? Весь світ проти нього налаштований! Він замішаний у корупції і святе тісто буде місити тими брудними руками? Хіба це правильно? — запитує пані Марія та знову вертається до цитування послань апостолів.

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

Вона впевнена: отримання Томосу — не тема, яку потрібно вирішувати на рівні держави і тим більше не та тема, яку мають обговорювати прості люди. Це «справа церковна і лише всевишні отці повинні сказати, правильно це чи ні, потрібен він Україні чи ні».

А обговорювати це превселюдно — ненормально, — додає вірянка.

Натомість її знайома, років на десять молодша прихожанка Лариса, у відповіді посилається на слова отця Назарія з церкви Георгія. Він порадив їй утримуватися від коментарів на цю тему. Втім за пару хвилин жінка забуває про настанову і все ж каже від себе: з людьми треба було спершу порадитися, а вже потім починати щось робити.

Хіба так можна було, не спитавши нас таку важливу справу вирішувати? Це ж розкольничицтво. Людей поміж собою стравили, а навіщо? Чим раніше погано було? Неправильно це все. Ми, звісно, зробимо так, як нам порадять отці, але неправильно так робити. Все з ніг на голову перевернули… — трохи з сумом говорить вона, поправляє хустку та вертається до храму.

Сталін, «Правий сектор» і розкольничицтво. Як живе церква Московського патріархату у Львові

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: