Hyperloop в Україні. Деталі проекту
Україна наступного року може почати будівництво тестового майданчика в місті Дніпро для впровадження надшвидкісного сполучення типу Hyperloop за кошти приватних інвесторів. Про це 22 лютого повідомили у Мінінфраструктури. У 2016 році компанія Hyperloop One, яка належить Ілону Маску, збудувала тестовий трек у пустелі штату Невада і провела перші повноцінні випробування нового транспорту.
«Секція» зібрала важливу інформацію з цього приводу: що таке Hyperloop, чи працює він десь вже та що обіцяють збудувати в Україні.
Що таке Hyperloop
Hyperloop — це інноваційний вид наземного (або підземного) транспорту на магнітній подушці, який гіпотетично може об’єднати єдиною мережею весь світ. Простими словами, це труби великого діаметра між точками маршруту. Інтервал руху поїзда становить від 30 секунд до 2 хвилин, що в рази швидше, ніж традиційний наземний транспорт. Вперше таку ідею озвучили американські інженери Джеймс Пауел та Гордон Денбі у 2003 році. Згодом її підтримав Ілон Маск, винахідник і співзасновником фонду SpaceX.
Ілон Маск зазначав, що Hyperloop може перевозити вантажі вже у 2019, а пасажирів — у 2021 році. Він розраховує, що новий вид транспорту буде використовуватись між містами, які перебувають на відстані менше 1600 км одне від одного.
Чи працює Hyperloop вже
Поки що Hyperloop не запустили на повну у жодній країні світу. Однак, 11 травня 2016 року компанія Ілона Маска у пустелі штату Невада провела перше успішне випробування. Капсула всередині спеціальної труби змогла розігнатися до швидкості у 187 км/год за 1,1 секунди.
У серпні 2017 року високошвидкісну пасажирську капсулу XP-1 випробували в бетонному тунелі довжиною близько 500 м. Під час тестів вона розганялася на відстані 300 метрів, потім спрацьовувала гальмівна система і вона поступово зупинилася. Капсула розігналася до 310 км/год. Цей результат компанія планує покращити втричі.
У жовтні минулого року стало відомо, що компанія англійського підприємця і мільярдера Річарда Бренсона Virgin інвестувала в Hyperloop One. Сам Бренсон увійшов до ради директорів. У лютому цього року компанія Virgin Hyperloop One представила перший маршрут в Індії. Маршрут довжиною в 150 км з Мумбая в місто Пуна капсула Hyperloop буде проходити всього за 25 хвилин.
Де може з’явитися Hyperloop
У 2016 році західні ЗМІ поширили інформацію про те, що Hyperloop запустять у Дубаї у 2021 році. Надшвидкісний транспорт мав би поєднати Дубаї з Абу-Дабі, а подорож, за обіцянками, триватиме не більше 12 хвилин. Однак поки що нові деталі не повідомлялися.
Hyperloop One у вересні 2017 оголосила десять міст-переможців конкурсу, які можуть стати першими майданчиками будівництва Hyperloop. Десять команд з п’яти країн (Мексика, Індія, США, Великобританія і Канада) вибирали з 2 600 кандидатів. Перші маршрути можуть скласти від 320 до 1100 км.
Також Hyperloop One оголосила, що разом Департаментом транспорту Колорадо працює над техніко-економічним обґрунтуванням проекту, «вивчає попит на транспорт, економічні вигоди і потенційні стратегії». Раніше Hyperloop One вже проводив подібні дослідження в Нідерландах, Швейцарії, Москві, Лос-Анджелесі, Великобританії, Фінляндії і Швеції. Так компанія розрахувала, що будівництво маршруту між Гельсінкі і Стокгольмом обійдеться в $21 млрд.
Hyperloop в Україні
22 лютого міністр інфраструктури України Володимир Омелян заявив, що у 2019 країна може почати будівництво тестового майданчика в місті Дніпро для впровадження «надшвидкісного сполучення типу Hyperloop за кошти приватних інвесторів».
Ми створюємо центр транспортних інновацій «Hype.ua». В його рамках хочемо дати наукове обгрунтування, розробити технологію, яка застосовуватиметься в Україні, і створити тестовий майданчик у місті Дніпро для розвитку нового виду транспорту в нашій країні, — сказав міністр.
Володимир Омелян зазначив, що проект буде реалізований за участі Академії наук, ракетобудівного підприємства «Южмаш», держконцерну «Укроборонпром», компанії «Інтерпайп», Каховського заводу електрозварювального устаткування та інших.

Володимир Омелян на прес-конференції / ain.ua
AIN, з посиланням на Івана Огільчина, керуючого партнера Оctagonal Corporation (партнерів відомого архітектора Фернандо Ромеро, який бере участь в будівництві Hyperloop в Мексиці) пише, що схема реалізації проекту в Україні виглядадтиме приблизно так:
- НАН, українські держоргани, державні і приватні компанії розробляють проект відповідно до вимог;
- його презентують Virgin Hyperloop One;
- проводиться оцінка практичної успішності проекту — кілька місяців, коштує від $20 млн;
- якщо проект відповідає вимогам і визнаний перспективним, почнеться створення тестового майданчика в Дніпрі.
За словами міністра, ініціативу зі створення високошвидкісної транспортної мережі також підтримала Єврокомісія.
У скільки обійдеться реалізація проекту такого масштабу, поки не відомо.
Бюджет поки не можемо коментувати, але це в кілька разів дешевше, ніж будівництво високошвидкісних залізничних ліній, — заявив Омелян.
В основному, під проект планується залучати приватні інвестиції.
Готовність Дніпра до Hyperloop
Мер Дніпра Борис Філатов повідомив, що новини про можливе будівництво тестового майданчика для Hyperloop у місті стали для нього несподіванкою. Про це він написав у себе в Facebook.
Не запитуйте подробиці. Я сам поки в шоці, — прокоментував він.

Дніпро / section.in.ua
Менше ніж за годину його пост отримав 600 лайків, а в коментарях інші користувачі як виражають схвалення, так і висміюють новину.
Дослідження Hyperloop в Україні
Незалежний аналітичний центр Ukrainian Institute for the Future (UIF) підрахував, який економічний ефект справив би Hyperloop в Україні у липні 2017, пише AIN. За оцінками UIF, якби маршрут Hyperloop, наприклад, проклали зі столиці до Одеси, час у дорозі зайняв би 31 хвилину, а зі Львова до Києва — 35 хвилин. Однак з інвестиційної точки зору проект, на жаль, не доцільний для реалізації у нас.
За оцінкою UIF, на будівництво Hyperloop тільки в напрямку «Київ-Одеса» довелося б витратити $3,6 млрд.
Для покриття одних лише експлуатаційних витрат вартість квитка на Hyperloop «Київ-Одеса» склала б ₴518 (за курсом 26 грн/долар). Щоб проект окупився за 30 років, ціна квитка повинна була б складати не менше ₴4384. Для порівняння: станом на червень 2017 квиток на поїзд «Інтерсіті» коштував ₴324 при часу подорожі 6 годин, на літак — ₴2970 (тривалість польоту — година).
Сьогодні в Українському інститут майбутнього кажуть, що наразі впровадження такого транспорту в Україні неможливе.
По-перше, у нас зовсім відсутні спеціалісти по даній технології. У даному проекті обов’язково потрібно партнерство з компаніями, які мають профільну експертизу, щодо будівництва Hyperloop. По-друге, така технологія потребує не лише кваліфікованих кадрів, але не малих коштів. Проблему фінансування Hyperloop в Україні можна вирішити тільки інвестиціями. Для того, щоб інвестор був зацікавлений в Hyperloop — потрібно, щоб даний проект був окупний і мав прийнятну для нього дохідність. Головною причиною не окупності проекту — це низький пасажиропотік і платоспроможність населення. А якщо проект інвестиційно неефективний – його не впроваджують, — зазначають фахівці.
Утім, на їх думку, плани — це правильне рішення, адже, як мінімум, потрібно професійно моніторити технологію, особливо, якщо це стосується фінансів її реалізації.
- Компанія SpaceX 22 лютого запустила ракету-носій Falcon 9 з першими супутниками для інтернету по всьому світу.
- На початку лютого SpaceX здійснила демонстраційний запуск важкої ракети-носія Falcon Heavy. Вона вивела в міжпланетний простір особистий автомобіль Ілона Маска «Тесла». Надалі ракети подібного типу планують використовувати для польоту людини на Марс.